MarketingStrategia Sukcesu

Jak poznać potrzeby klientów kliniki? Tworzenie buyer persony.

AutorNatalia FurdzikData dodania: 25 lipca, 2025

W jednym z poprzednich wpisów starałam się wytłumaczyć, co kryje się pod pojęciem buyer persony i dlaczego stworzenie takiego profilu klienta jest bardzo istotne dla sukcesu kliniki. Jak obiecałam, wracam z tematem i pokażę, jak taki profil - skupiony na potrzebach, problemach i obawach - stworzyć. I od razu na wstępie zaznaczę - profilu buyer persony nie tworzy się raz. To jest ciągła praca, stałe weryfikowanie założeń, aby zawsze być na bieżąco z rynkiem, który może się przecież zmieniać. Jest to praca warta wysiłku, która realnie przełoży się na zadowolenie Twoich klientów i ich zaufanie do Twojej kliniki medycyny estetycznej.

Spis treści

Skąd czerpać informacje o klientach?

 

Jeżeli już prowadzisz gabinet estetyczny czy kosmetologiczny, to najlepszym źródłem wiedzy o potencjalnych klientach są…Twoi obecni. Szok, wiem. Nie zakładaj z góry, że wiesz już o nich wszystko, co potrzeba. Bądź dociekliwa, zadawaj pytania. Jakie?

 

  • jak dowiedzieli się o gabinecie/zabiegach?
  • skąd czerpią informacje, z jakich profili społecznościowych czy magazynów korzystają?
  • dlaczego postanowili przyjść na pierwszy zabieg?
  • ile minęło czasu od pomysłu na zabieg do faktycznego kontaktu z gabinetem i przyjściem na wizytę?
  • jakie mieli wątpliwości w związku z samym problemem estetycznym oraz zabiegiem?
  • jakie mieli obawy i obiekcje przed zabiegiem?

 

Tego typu pytania można mnożyć.

 

Gdzie jeszcze szukać informacji o potrzebach, problemach i obawach potencjalnych klientów?

 

  • profile społecznościowe innych gabinetów i klinik
  • grupy dyskusyjne na forach internetowych i w mediach społecznościowych
  • filmy na platformie YouTube
  • wyszukiwarka Google
  • magazyny branżowe

Jak w praktyce szukać informacji w internecie?

 

  1. Wpisz interesujące Cię hasło w wyszukiwarkę (np. kriolipoliza).
  2. Sprawdź, jakie tematy znajdują się w podpowiedziach Google – są to najczęściej wyszukiwane frazy powiązane z wpisaną przez Ciebie, w Twojej okolicy.
  3. Zobacz jakie strony/artykuły wyświetlają się organicznie jako pierwsze (bez znacznika “sponsorowane”).

 

Podobnie możesz szukać na YouTubie czy w mediach społecznościowych.

Uporządkuj dane

 

Chaos nie sprzyja tworzeniu strategii. Uporządkuj zebrane informacje np. w formie tabeli lub innej, która pozwoli na swobodną pracę z aktualizacją danych. Profil buyer persony, im bardziej przejrzysty, tym bardziej ułatwi pracę Tobie lub zespołowi marketingowemu – a o to przecież chodzi, żeby swoją pracę optymalizować.

Zwracaj uwagę na trendy i punkty wspólne

 

  • Jaka jest przeważająca motywacja dla wykonania oferowanych przez Twoją klinikę zabiegów? – chęć poprawy wyglądu przed ważnym wydarzeniem (wesele, komunia) czy przygotowanie ciała na sezon urlopowy.
  • Jakie obawy najczęściej i najbardziej powstrzymują ludzi przed skorzystaniem z zabiegów?
  • Co najczęściej ostatecznie przekonuje klientów do skorzystania z zabiegu?
  • Czy sezonowość ma wpływ na zainteresowanie zabiegami?

 

 

Szukaj punktów wspólnych – dzięki temu komunikacja dotrze do szerokiej grupy odbiorców (klientów). Dla przykładu: jeżeli punktem wspólnym dla różnych zabiegów jest obawa przed powikłaniami – to może to stanowić trzon komunikacji i promocji marki.

Działaj i obserwuj reakcje

 

Do tego momentu stworzyłaś założenia, filary, podstawy komunikacji – teraz czas na fazę testów. Wykorzystuj zebrane tematy na stronie, social mediach czy już bezpośrednio w rozmowach z klientami – tutaj ważna uwaga – nie czekaj, aż sami zadadzą pytanie, wyprzedź ich wątpliwości i od razu je rozwiej. 

 

Badaj reakcje – sprawdzaj, które tematy faktycznie najbardziej się przebijają. Nadal korzystaj z opinii swoich klientów – czy odpowiedzi, których udzielasz rzeczywiście są dla nich przekonujące, czy język, którym się komunikujesz jest dla nich zrozumiały. W razie potrzeby – wprowadzaj zmiany.

Ale dlaczego ktoś miałby przyjść na zabieg właśnie do mnie?

 

Może obawiasz się tego, że włożysz mnóstwo pracy w przygotowanie wartościowych treści na social media czy stronę, odpowiadając na różne wątpliwości klientów – a oni pójdą z rozwianymi wątpliwościami do innej kliniki…

 

Dlatego, jak pisałam w poprzednim artykule – trzeba odpowiedzieć na drugą grupę pytań: “dlaczego ktoś chce wykonać zabieg u nas?”. I tutaj potrzebujesz opisać swoje USP – Unique Selling Proposition – unikalne wartości dodane, które oferujesz klientom. Z czym się one wiążą? Jak mądrze je opisać, aby faktycznie przekonać do siebie klientów? Zapewne już się domyślasz, że opiszę to w kolejnym artykule.

IMESO

Academy

W IMESO Academy dbamy o edukację naszych klientów. Oferujemy szkolenia produktowe, które pozwalają na lepsze poznanie naszych urządzeń medycznych oraz zdobycie specjalistycznej wiedzy. Nasze szkolenia podnoszą kwalifikacje, dzięki czemu nasi klienci mogą świadczyć usługi na najwyższym poziomie i rozwijać swoje umiejętności.

Dowiedz się więcej
IMESO

CARE

Projekt IMESO to o wiele więcej niż sama dystrybucja zaawansowanych urządzeń. To kompleksowa opieka i program wsparcia naszych partnerów. Oferujemy szeroki pakiet usług od obiektywnej analizy potrzeb sprzętowych, możliwość skorzystania z elastycznych metod finansowania, przez audyty firmowe, szkolenia produktowe, po wsparcie merytoryczne, terapeutyczne, serwisowe oraz marketingowe. Dodatkowo proponujemy skorzystanie z przygotowanych pakietów rozszerzonego wsparcia IMESO Care.

Dowiedz się więcej
IMESO

Serwis

Oferujemy kompleksowe wsparcie techniczne dla wszystkich dostarczanych przez nas urządzeń. Jesteśmy jedynym autoryzowanym serwisem urządzeń estetycznych marki Zimmer w Polsce. Zajmujemy się wykonywaniem corocznych przeglądów urządzeń medycznych, pozwalających na zachowanie bezpieczeństwa oraz najlepszej możliwej wydajności użytkowania. Świadczymy usługi napraw doraźnych oraz wsparcia projektowego przy inwestycjach związanych z instalacją komór kriogenicznych oraz tlenowych.

Dowiedz się więcej