Czym jest marketing?
Myśląc o marketingu, wiele osób traktuje to określenie jako synonim słowa ‘reklama’. Jednak ograniczenie znaczenia marketingu do działań reklamowych jest błędne. Owszem reklama jest istotną częścią działań marketingowych, ale tylko częścią. Co więc się kryje pod pojęciem marketingu?
Definicja słowa ‘marketing’ zacytowana wprost z encyklopedii PWN brzmi: “ekonomiczne działania zmierzające do określenia możliwości sprzedaży produktu, uwzględniające istniejące lub potencjalne potrzeby nabywców w krótkim lub długim okresie i związane z tym możliwości dystrybucji, reklamy, planowania produkcji, badań rynku.”
Sporo kaloryczności w jednym, prostym słowie. Marketing (z ang. “market” = “rynek”) obejmuje więc szereg działań związanych z:
- określeniem zapotrzebowania na dany produkt lub usługę
- określeniem korzyści i wartości, jakie produkt/usługa potencjalnie wnosi w życie klientów
- skonfrontowaniem tych wartości i korzyści z rzeczywistymi problemami i potrzebami klientów
- dostosowywaniem produktu/usługi do potrzeb klientów
- tworzeniem i utrzymywaniem popytu na produkt/usługę m.in.: poprzez budowanie rozpoznawalności marki oraz trwałych relacji z klientem
- promowaniem produkty/usługi